Samarbejde med forældre

For barnets trivsel er det vigtigt, at vi får etableret et godt og gensidigt samarbejde. En åben og konstruktiv dialog om barnet er vigtig for, at barnet oplever tryghed i hverdagen. Børn  mærker det, hvis vi voksne ikke taler sammen om det, vi spekulerer på/er usikre på. Vi fortæller, hvad barnet er optaget af i vuggestuen, og om hvordan vi agerer ift. barnets udvikling og adfærd, og ligeledes forventer vi, at I som forældre fortæller, hvad barnet oplever og er optaget af derhjemme. På den måde kan både I og vi bedre forstå barnets udtryk, samt hjælpe med at udfolde og understøtte barnets følelsesmæssige og sproglige bevidsthed.

Vi tilbyder en samtale i forbindelse med opstart, hvor vi blandt andet aftaler nærmere omkring indkøringsforløbet samt får afstemt gensidige forventninger. I løbet af barnets tid i vuggestuen, tilbyder vi 3 forældresamtaler. Samtalerne foregår inden barnet fylder 14 mdr., når barnet fylder 2 år, og når barnet er på vej mod børnehave. Til samtalerne tager vi udgangspunkt i et materiale, der hedder Dialoghjulet. Dette udfyldes af både forældre og personale og danner således grundlag for samtalen.

Udover dette har I til enhver tid mulighed for en samtale, hvis I har behov for det. Vi lægger vægt på det gensidige daglige samarbejde, og at have en tæt dialog med jer om barnets trivsel i både vuggestuen og derhjemme. Skulle der opstå udfordringer eller bekymring omkring barnets udvikling, har vi, i samråd med jer, både mulighed for, og pligt til, at inddrage øvrige faggrupper som f.eks. fysioterapeut, psykolog, tale/høre konsulent m.m.