Traditioner

Vuggestuen Frederiksgaarden afholder flere større arrangementer i løbet af året, såsom bedsteforældredag, sommerfest/høstfest, et forældremøde samt et julearrangement i løbet af december.

Derudover har vi traditioner i forbindelse med dagligdagen:

Fastelavn:

I ugerne op til fastelavn pyntes vi op med fastelavnsris, masker og andet. Vi synger fastelavnssange og øver os på fagterne dertil. På selve dagen kan børnene komme udklædt, og vi slår katten af tønden. Om eftermiddagen spiser vi fastelavnsboller, synger og leger.

December:

December måned indeholder særlige juleaktiviteter. En fast aktivitet er fx Julegudstjeneste i Frederikskirken. I hverdagene julebager vi på stuerne, vi øver Lucia til julearrangementet, vi kigger spændte i julesokken, der hænger på stuerne for at se om nissen har været forbi med lidt lækkert at spise, og om fredagen danser vi om juletræet på legepladsen og synger julesange.

Motionsdag:

1…2…3..GOOO!! I efteråret afholder vi motionsdag. Vi spærrer vejen/parkeringspladsen af for biler og løber udenfor vuggestuen. Her har vi fælles opvarmning – får pulsen op og så er vi klar til, at løbet kan skydes i gang… Undervejs vil der være vandpost og efter gennemførelse af løbet, er der velfortjente sunde snacks samt et diplom til alle.

Tour-de-Torsdag:

Tour-de-Torsdag er en cykel-aktivitet, hvor to voksne cykler på tur med en gruppe børn. Vi skal på opdagelse udenfor de kendte rammer i institutionen. Formålet er at styrke fællesskabet mellem jævnaldrende børn fra de forskellige stuer. Når vi er ude, skal vi lege, bruge vores fantasi, mærke årstiden og øve os på at håndtere uvante situationer i et trygt fællesskab.

Haletudsegruppe:

For at understøtte den gode og glidende overgang fra vuggestue til børnehave, vil de ældste børn samles hver tirsdag og torsdag i "Haletudsegruppen". I haletudsegruppen er der fokus på børnefællesskaber, selvhjulpenhed og det at kunne begå sig i udelivet. Aktiviteten vil foregå skiftevis på cykelture, på legepladsen eller i nærområdet.

Krop og hop:

”Børns motoriske udvikling er afgørende for hele den personlige udvikling” citat: Keld Fredens.

Hver tirsdag samles en gruppe børn på tværs af stuerne til aktiviteten "Krop og Hop". Her er der fokus på motorik, sanser og fællesskab. Vi synger, leger på bane, tumler og øver os i at komme helt ned i gear igen.

Fødselsdage:

Når barnet har fødselsdag, er det en stor dag for barnet og familien. Vi vil gerne være med til at fejre den i vuggestuen til samlingen kl. 9.00, hvor I som forældre er meget velkomne til at deltage. Vi kommer også gerne hjem til jer og afholder fødselsdagen, mellem kl. ca. 9.30-10.30 om formiddagen. I forbindelse med fødselsdagsfejring medbringes/serveres der sunde snacks, såsom frugt, boller, rosiner og lign. Vi giver ikke børnene slik, sodavand eller lignende i vuggestuen.